вівторок, 17 листопада 2015 р.

 Літературна студія «Блакитна троянда»
Досвід роботи

Літературна студія

в системі роботи 

з обдарованими дітьми









                                            Творчість дітей ─ це особлива сфера їх духовного
                                        життя, самовираження і самоствердження, в якому
                                       яскраво розкривається самобутність кожної дитини.
                                                              В. Сухомлинський(«Серце віддаю дітям»)
        Діяльність літературної студії «Блакитна троянда» передбачає тісну творчу співпрацю керівника та членів студії, що дає можливість глибше розкрити індивідуальну самобутність кожної дитини. Головним напрямком роботи студії є втілення в життя оригінальних проектів, що являють собою постійний творчий процес пошуку етико-естетичної довершеності художнього світу. Таким чином програма підпорядкована творчому процесу, а не навпаки і складається на період реалізації того чи іншого проекту. В цьому полягає новизна даної програми.
          Результатом виконаної роботи є досягнення такої мети: поглибити в гуртківців знання про літературознавчу науку, прищеплювати любов до кращих зразків літературного мистецтва, ознайомлювати гуртківців із творчістю літераторів рідного краю, удосконалювати навики виразного читання, сценічного артистизму; розвивати творчі здібності, естетичний смак, образне мислення, здатність й уміння аналітичного сприйняття художнього тексту; засобами літератури допомагати формуванню в кожній дитині картини світу, здібностей і здатностей до самостійного міркування та судження; виховувати внутрішню культуру в особі кожної дитини, «правдивих майстрів життя».                                                                        
В Шумській ЗОШ І-ІІІ ступенів №2 у 2000 році на безоплатній основі заснована літературна студія. Мотивом її створення стало бажання достукатися до дитячого серця, адже там зберігається буквально все, що є у Всесвіті (за С. Далі).
Спершу ми робили акцент на розвитку в літературно обдарованих дітей хисту до красного письменства. Але з часом наші завдання стали ширшими:  поглиблювати в гуртківців знання про літературознавчі науки, про кращі зразки літературного мистецтва, про розвиток світового літературного процесу та місце в ньому літератури рідного краю; розвивати естетичний смак, образне та асоціативне мислення, здатність й уміння аналітичного сприйняття художнього тексту, здатності та здібності до самостійного міркування та судження; засобами літератури допомагати формуванню в кожній дитині картини світу; на прикладі “вічних образів” і вічних людських цінностей виховувати в особі учня внутрішню культуру, «правдивого майстра життя»(за О. Телігою), прививати любов до рідного краю, почуття власної гідності та поваги до кожної людини.
  Засідання літературної студії носять творчий характер. Ми завжди вишукуємо цікаві форми спілкування. Це й індивідуальні заняття (керівник + учень) і зустрічі з митцями (не лише з письменниками і літераторами, а й художниками, майстрами художньої вишивки, композиторами та музикантами), подорожі, конкурси та інше. В останні роки більше приділяємо уваги виразному читанню та драматургії. Мріємо про створення шкільного театру. 
На нашому рахунку чимало досягнень. Перемагали в літературному конкурсі «Стежками слова», який проводився три роки поспіль(2002 ─ 2004). Організований конкурс районним відділом освіти, літературними студією та гуртками, товариством Уласа Самчука. 
Вірші студійців надруковані у збірці «Перші ластівки», в газеті «Новини Шумщини».
  Цікавими завжди виявлялись зустрічі із С. Синюком, З. Штогун-Дмитришиною, С. Бабієм, В. Ільковим, П. Кралюком та  іншими.  З приємністю згадуємо співпрацю з композитором О. Бортник, яка зараз працює в Шумській школі мистецтв. Нашою студією опрацьовано багато літературних творів і поставлено на сцені. “Розмова” (за Б. Лепким; Шумська ЗОШ І ― ІІІ ступенів №2); драматичні та поетичні етюди С. Синюка “Борги і платежі” (Шумська ЗОШ І ― ІІІ ступенів №2 ― неодноразово, Шумський ліцей, Центральна бібліотека Шумської ЦБС), “Слово о городє Шумську” (Шумська ЗОШ І ― ІІІ ступенів №2 ― неодноразово, Шумський районний Будинок культури), “Зупинка в дорозі” ( Шумський районний Будинок культури, Центральна бібліотека Шумської ЦБС(уривки ― неодноразово) ;  інсценізація уривків повісті У. Самчука “Марія” (Шумська ЗОШ І ― ІІІ ступенів №2,  участь у районному фестивалі театральних колективів «Овації»(2007 рік). Отримали нагороду за кращу режисерську роботу та популяризацію спадщини письменника-земляка, такою ж грамотою нагороджено Дмитрука Андрія, учня 10 класу, як переможця в номінації «За кращу чоловічу роль», а також Гаврисюк Маріанну, ученицю 9-Б класу, за кращу епізодичну роль; цю ж постановку переглянули учасники та гості урочин , присвячених пам’яті Уласа Самчука в селі Тилявка. Найприємнішою нагородою стало захоплення глядачів, які аплодували стоячи. “Бояриня” Лесі Українки в інтерпретації нашої студії також зворушила серця наших глядачів і в Шумській ЗОШ І ― ІІІ ступенів № 2, і (у зміненому складі) в Шумському районному Будинку культури, і на обласному  конкурсі театральних колективів(2010 р.) у формі аудіо запису. Постановка “Розритої могили” Т. Шевченка почала своє життя як фінальна частина інтерпретації «Боярині» Лесі Українки, після того  виконавці її, Левчук Світлана та Байрак Тарас, стали переможцями конкурсу виразного читання, присвяченого пам’яті Т. Шевченка, який проводився на базі Шумського районного краєзнавчого музею, виступили на концерті, присвяченому пам’яті Кобзаря на сцені Шумського районного Будинку культури, а також взяли участь в обласному конкурсі виразного читання, присвяченому цій же даті. “Малоросійські пісні” М. Гоголя (Шумська ЗОШ І ― ІІІ ступенів №2(обласний семінар вчителів зарубіжної літератури); гуртківці були задіяні в постановці історичної драми О. Ходюк “Любов над   усе”, виступали на сцені Шумського районного Будинку культури (неодноразово і вдвох різних акторських складах), на сцені Піщатинського сільського клубу, взяли участь у зйомці режисерами ТТБ цієї вистави, глядачі  каналу мали змогу переглянути виставу, яку ставили у програму для перегляду чотири рази. Також учні та вчителі нашої школи стали глядачами поставленої п’єси на морально-виховну тематику “Перемагати зло добром” (О. Ходюк; 2009р.), етюд “Весна”(за віршами сучасних авторів; Шумський районний Будинок культури), з народною драмами «Вертеп» та «Свята колисанка» ( за Г. Ткачук ) кілька років поспіль ми несли жителям Шумська світлу новину про народження нашого Спасителя Ісуса Христа. 
На обласній сцені гурт «Вйо» отримав Диплом ІІ ступеня  за гумор січових стрільців ( керівники О. Ходюк та Р. Гібула). Але ніяка нагорода не зрівняється із щирими оплесками глядачів-суперників та теплими словами членів журі, які зуміли розгледіти в учасників гурту(на той час підлітків) внутрішню культуру, яка була притаманна січовим стрільцям.  Маріанна Гаврисюк Диплом ІІІ ступеня за втілення образу вірної соратниці УПА Галини Ткачук. У 2010 році Віталія Штурма представляла район декламуванням власного вірша в номінації “Моє націоналістичне “Я” і також отримала нагороду за ІІІ місце. А також студія презентувала композицію “О Україно! Хай нас людство судить!” (за творами О. Теліги, О. Ольжича, О. Стефановича із залученням запису акапельного співу тріо Шумської школи мистецтв  “Дівчата повстанки” - музика В. Ількова, слова В. Вихруща). Журі конкурсу відмітило постановку, як одну з кращих. У лютому 2010р театр нашої школи виборов ще одне ІІІ місце на обласному фестивалі-конкурсі театральних колективів «Діти Мельпомени» в номінації «Я честь віддам титану Прометею, що не творив своїх людей рабами!» за опрацювання та подання теми становлення юної особистості в суспільстві через біографію і творчість О. Теліги (поєднання жанрів: театр біля мікрофона + театр одного актора), головним завданням  якої стало  ― «творити справді нову душу нації…», особливо відзначивши гру одинадцятикласниці Юлії Ніколайчук. Але найбільшою нагородою, як завжди, було визнання глядачів, що аплодували стоячи, переважна більшість серед яких ― наші суперники по конкурсу. Цю ж постановку мали змогу переглянути жителі Шумська та району під час концерту, присвяченого пам’ятним дням Тараса Шевченка.
У 2009 році на базі Шумського районного краєзнавчого музею члени студії були активними учасниками конкурсу виразного читання, присвяченому пам’яті Т. Шевченка. Часто наших учнів запрошують взяти участь в мистецьких міських та районних заходах, бути ведучими різноманітних програм. Зокрема у 2007 році  гуртківці стали учасниками районого заходу до  Дня пам’яті жертвам Голодомору та районному святі до Дня народження Т. Г. Шевченка й отримали подяку від відділу культури Шумської РДА. 
Не обходиться без участі наших учнів і Міжобласний пісенний конкурс “Гремислава”. Були і ведучими цього свята, який проходить врамках фольклорного фестивалю “Братина”.
 За сприяння відділу у справах сім’ї та молоді та сектора зв’язків із засобами масової інформації та громадськістю і з питань внутрішньої політики апарату райдержадміністрації  на території Шумського району в липні 2010 року відбувся І міжнародний літературно-журналістський табір «Полювання на пригоду» для літературно обдарованих дітей з Республіки Польща, студентів університету «Острозька академія» та учнів нашої школи проведено походи Кутянка ― Обори та Кутянка ― Стіжок, а також екскурсії в міста Остріг, Кременець, смт. Вишнівець та урочище Данилів Град з метою розширення гуманітарних зв’язків між польською та українською молоддю. На базі табору учасники слухали лекції літературної тематики, проводились практичні заняття «Журналістика в польових умовах», відпрацьовували з тренерами техніку самооборони, переглядали фільми про історію західноукраїнських земель, просто спілкувались, намагаючись подолати мовний бар’єр товариськими стосунками.
Захопила нас і «Книгоманія» ― фестиваль- конкурс, дитячого читання  що сприяє читабельності школярів. Організатором на районному рівні цього свята стала Шумська дитяча бібліотека. 
  З гордістю можна запевнити, що багато наших випускників і учнів можуть написати сценарій і скопновувати власний відео-ролик, провести захід самостійно, що показує не лише їх творчий потенціал, а й організаторські здібності, активну громадську позицію. 
У 2010р. випускниця нашої школи Ірина Олексюк зайняла ІІІ місце на І Всеукраїнському літературному конкурсі «Прекрасне поруч». Її оповідання «Казка про дівчинку…» опубліковано у збірнику письменників нової хвилі «Озброєні словом».
 Студійці здійснили  творчий проект  «Малюнок + текст; текст + ілюстрація»(2010 – 2011рр.). Уклали збірку, кращі зразки передали у Шумську ЦПР.
На семінарі вчителів світової літератури у 2011 році представили літературну композицію «Україна ─ це ми»(11-А клас) та виразне читання прози «Лист до рідних»( за книгою В. Шкляра «Чорний ворон», виконав учень 10-Б класу Степчук Іван).
У 2010 та 2011 роках  Музиченко Уляна стала лауреатом Міжнародного конкурсу виразного читання у Польщі (Краків).
У 2011 році Музиченко Уляна  зайняла ІІ місце на районному конкурсі виразного читання. На тому ж конкурсі читання прози Степчука Івана також було відзначено журі конкурсу.
У наступні роки традицію участі та перемог у конкурсах виразного читання продовжили Мар'яна Мирончук та Настя Колесник.
Нові заходи, нові теми, ідеї, проблеми, перемоги, інші діти, але завжди залишається творчість.
Уже і школа наша стала НВК"загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ст. - гімназія" й талановитих учнів щороку випускає, але таланти ніколи не залишали її. Мабуть тому, що ми віримо - талановита кожна дитина. Учителю потрібно тільки допомогти їй зрозуміти це.
Щоб не забувалися найкращі миті творчої праці, ми зберігаємо світлини, бібліотечку, створюючи власний маленький музей історії студії.
Звичайно, за всім цим стоїть складна творча співпраця вчителя та учня, Перед тим, як почати нову роботу, потрібно самому визначитись з матеріалом. Це не простий пошук – спочатку у сфері ідей, тем, які б поєднали і національне, і актуальне, і загальнолюдське. Наступним етапом є численні бесіди, лекції, практичні роботи з учасниками студії. Адже для успіху потрібні довіра і усвідомлене бажання втілити проект в життя. Тільки через співпрацю можна цього досягти. Якщо дитина розуміє і сприймає твоє бачення, то далі процес стає насолодою, бо це вже творення, народження нового художнього світу, який збагачує життя.
Глибока продуманість змісту, скурпульозна деталізація форми – це запорука успіху, який полягає у пробудженні дитячої думки та емоцій – без чого не може сформуватись духовно багата особистість.
Я дякую Богу за своїх учнів, завдяки яким я пізнаю Всесвіт і саму себе.                                                                                                                                                    

З досвіду роботи
керівника шкільного проекту
 «Літературна студія «Блакитна троянда»
Ходюк Олени Станіславівни

                           


Немає коментарів:

Дописати коментар