Біографічний аналіз художнього твору
10 клас
Мета: зацікавити учнів творчістю Ф. Достоєвського, створивши морально-психологічний образ письменника; розвивати аналітичне мислення, уміння лаконічно висловлювати власні думки; виховувати милосердя, потребу «уболівання за людину».
Обладнання: портрет Ф. Достоєвського, виставка книг, екран для показу презентації життя та творчості письменника, картки із завданнями для групової роботи учнів (вислови письменника, анотації книг, правила роботи в групах).
Епіграф. Той, хто бажає побачити живого Бога, хай шукає Його не в порожньому небі власного розуму, а в людській любові.
Ф. Достоєвський
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Формування морально-психологічного образу письменника
І. Актуалізація опорних знань
Учитель
Сьогодні ми почнемо з вами вивчати нову сторінку світової літератури: «Федір Достоєвський ─ знавець «глибин душі людської». Ви отримали випереджувальне домашнє завдання ─ ознайомитися з біографією Ф. Достоєвського, тому спробуємо зʼясувати, які враження отримали ви від першого знайомства із письменником. У цьому нам допоможе метод «Асоціативний кущ». Отже, ваші асоціації до теми «Ф. Достоєвський».
Асоціації учнів
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Слово вчителя
Перше знайомсто з Ф. Достоєвським у нас уже відбулося. А до кінця уроку спробуємо сформувати морально-психологічний образ письменника.
Вісімнадцятирічний Федір Достоєвський писав своєму брату: «Людина є таїна. Її треба розгадати, і якщо будеш її розгадувати все життя, не кажи, що згаяв час; я займаюся цією таїною, бо ж хочу бути людиною». Письменник до кінця життя цілеспрямовано йшов до своєї мети. Попри всі життєві труднощі, спокуси, пристрасті, хвороби він зумів встояти на ногах. Що ж давало йому сили? Спробуємо відповісти на це та інші запитання нашого уроку.
ІІІ. Навчальна діяльність
1. Метод «Цитатник письменника»:
− Краса врятує світ.
− Свобода не в тому, щоб не стримувати себе, а в тому, щоб володіти собою.
− Якщо хочеш перемогти весь світ, переможи самого себе.
− Немає такої ідеї, такого факту, якого б не можна було звульгаризувати і представити в смішному вигляді.
− Добро залишиться завжди, тому що воно є потребою особистості.
− Без дітей не можна було б так любити людство.
− Опис квітки з любов'ю до природи більше містить в собі цивілізованого почуття, чим викриття хабарників.
− Любов така всесильна, що перероджує і нас самих.
− Кожна людина несе відповідальність перед усіма людьми за всіх людей і за все.
− Христос весь увійшов у людство.
Опис методу
*Етап підготовки. Індивідуальне завдання: учні отримують картки із різними цитатами письменника. Учитель пропонує їм завдання: висловити припущення про те, яка подія життя, переживання дали поштовх такій думці. Решта класу готується до тлумачення епіграфа уроку.
*Етап реалізації. Хтось із учнів зголошується висловити своє розуміння епіграфа. Потім учні, які отримали індивідуальні завдання, по черзі озвучують свої гіпотези щодо звʼязку висловлювань письменника із його життям. Цитата, яка обговорюється, висвітлена на екрані або розміщена на дошці.
2. Презентація вчителя на тему «Художнє новаторство Ф. Достоєвського»
3. Домашнє завдання
− Прочитати роман «Злочин і кара».
− Високий рівень. Написати міні-твір на тему: «Виправдайте, не карайте, але назвіть зло злом(Ф. Достоєвський)».
4. Метод «Від анотації до презентації». Форма роботи – групова.
Опис методу
*Етап підготовки. Формуються групи учнів. Розподіляються ролі. Завдання: опрацювати отримані картки з анотації творів,продумати презентацію твору, зробити записи у зошитах.
*Етап реалізації. Речник групи виголошує результат групової роботи.
(Можна використати й інші форми презентування. Якщо це буде домашнім завданням, то в учнів збільшиться можливість творчо підійти до його виконання)
Роман «Бідні люди» (виданий у 1846 р.)
Перший твір майстра соціально-психологічного роману − Федора Достоєвського «Бідні люди» написаний романом у віршах, в ньому розповідається про історію маленької людини: її розвиток, піднесення, але потім падіння через соціальні причини. Після прочитання цієї книги Некрасов назвав Достоєвського новим Гоголем. Роман «Бідні люди» − психологічний , як і усі твори письменника. Велика напруга та драматизм змушують співчувати персонажам неначе знаєш їх особисто. Книга показує, як може зламатися людина під впливом соціальних проблем.
Повість «Записки із підпілля» (1864)
Це повість-сповідь, монолог високого емоційного напруження, створений у стилі «потоку свідомості» героя. Важливість цього твору визначається тим, що в літературі вперше з такою силою було зображено антигероя(носія негативних моральних принципів) – тип особистості, який став характерним для історичного життя Росії та Західної Європи ХІХ, а згодом ХХ ст.
Роман «Злочин і кара»( 1866 )
(рос. Преступление и наказание)
Новий у світовій літературі ХІХ ст. тип ідеологічного роману, в якому всі лінії розповіді ведуть до розкриття особистості злочинця і тих ідей, під впливом яких він діяв. Філософський пласт твору містить цілий комплекс питань, які хвилювали громадську думку 1860-х років, зокрема теорії «розумного егоїзму», концепції «нової людини»(надлюдини).
«Злочин і кара» — не лише вражаючи трагічне відтворення життя. Це й звернення до людського сумління та розуму. Достоєвський захищає ідею моральної людини, яка не хоче залишитися «вошею», усією своєю сутністю повстає проти суспільної несправедливості.
Роман «Ідіот» (1869)
Роман, в якому творчі принципи Достоєвського втілюються в повній мірі, а дивовижне володарювання сюжетом досягає справжнього розквіту. Яскрава і майже хворобливо талановита історія нещасного князя Мишкіна, «позитивно прекрасної людини», морального ідеалу особистості; несамовитого Парфена Рогожина и Настасьї Філіповни, яка перебувала у відчаї. Ця історія багато разів екранізована і поставлена на сцені, і зараз захоплює читача.
Роман «Брати Карамазови»(1879-1880)
Підсумковий роман Достоєвського, в ньому сконцентрувалась вся художня сила письменника і глибина прозріння релігійного мислителя. «Брати Карамазови» - це своєрідний роман романів, в якому спопеляюча пристрасть, боротьба за спадок, богошукання виводять на глобальні питання про сутність людини, про його природу. Кожний характер, яким би складним він не був, у Достоєвського постає якоюсь однією частиною, майже безмежною картиною − це картина багатогранної людської душі, і в цій душі, і за цю душу йде нескінчена боротьба добра і зла.
ІV. Підсумок уроку
1. Метод «Мікрофон»
Завдання. Визначити основні риси характеру і підтвердити свою думку біографічними фактами.
2. Оцінювання.
3. Метод «Сенкан». Тема «Ф. Достоєвський». Форма роботи – колективна.
Ф. Достоєвський
Експерементував, любив
Віруючий, добрий, працьовитий
Розгадував таємниці людської душі
Духовність
4. Слово учителя
Що ж давало силу Ф. Достоєвському?
Глибока віра, яка дозволяла йому постійно відчувати присутність Христа, Любові, Добра, Слова.
Немає коментарів:
Дописати коментар