вівторок, 17 листопада 2015 р.

     Аналіз художнього твору в контексті стильових особливостей «великої епохи»
(фрагмент уроку)
Тема. Конфлікт «природної людини» Гурона і французького суспільства як центральний у філософській повісті Вольтера «Простак»


Мета: навчати учнів аналізувати художній твір в контексті стильових особливостей «великої епохи»; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі; виховувати вдумливого читача, толерантного співрозмовника в особі кожного учня.
Епіграф. Свобода полягає в тому, щоб залежати тільки від законів.
Вольтер
Прекрасно тільки те, що природно.
Вольтер
Навчальна діяльність
Вчитель
Постановка проблемного питання: «Краще бути «природною людиною» чи цивілізованою людиною?»
Це питання піднімає Вольтер у філософській повісті «Простак» на тлі конфлікту «природної людини» Гурона і французького суспільства. Але чи вирішується воно, на вашу думку, однозначно?
Метод «Займи позицію»
Підніміть руки, хто на боці «природної людини», а тепер  хто є прихильником цивілізованої людини.
У нас утворилося дві команди. Ви повинні аргументовано, опираючись на текст твору захистити свою позицію. Візьміть собі на допомогу епіграфи нашого уроку. Перша команда   «Прекрасно тільки те, що природно» (Вольтер). Друга  «Свобода полягає в тому, щоб залежати тільки від законів» (Вольтер).
(Учні захищають свої позиції)
Бесіда за запитаннями вчителя
 Чому це питання є актуальним у добу Просвітництва?(висвітлює основні ідеї епохи) 
 Чому Вольтер обирає саме таку форму оповіді, яка дає початок розвитку філософській повісті?(філософія як наука про щастя, виховна(просвітницька) мета літератури)
 Чому у творі Вольтера зʼявляється персонаж, якого усі називають Простаком?(зразок «природної людини»)
 Яку роль у розкритті ідей доби Просвітництва відіграють розмови у вʼязниці Гурона із Гордоном?(читач знайомиться із новими ідеями доби)
Порівняльна характеристика героїв
1.     Пан Журден (Класицизм. Мольєр «Міщанин-шляхтич»)
2.     Гурон (Просвітництво. Вольтер «Простак»)
1.     Втілення безглуздя й неуцтва; прагнення стати аристократом за походженням.
2.     Втілення «природної людини»; прагнення жити за законами природи, керуючись розумом.
Висновок
В добу Класицизму актуальним є пристосування до суспільних правил. В добу Просвітництва  удосконалення «природною людиною» здобутків цивілізації.

Немає коментарів:

Дописати коментар