Аналіз художнього твору в контексті стильових особливостей «великої епохи»
(фрагмент уроку)
Тема. Конфлікт «природної людини» Гурона і французького суспільства як центральний у філософській повісті Вольтера «Простак»
Мета: навчати учнів аналізувати художній твір в контексті стильових особливостей «великої епохи»; розвивати критичне мислення, уміння висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються у творі; виховувати вдумливого читача, толерантного співрозмовника в особі кожного учня.
Епіграф. Свобода полягає в тому, щоб залежати тільки від законів.
Вольтер
Прекрасно тільки те, що природно.
Вольтер
Навчальна діяльність
Вчитель
Постановка проблемного питання: «Краще бути «природною людиною» чи цивілізованою людиною?»
Це питання піднімає Вольтер у філософській повісті «Простак» на тлі конфлікту «природної людини» Гурона і французького суспільства. Але чи вирішується воно, на вашу думку, однозначно?
Метод «Займи позицію»
Підніміть руки, хто на боці «природної людини», а тепер ─ хто є прихильником цивілізованої людини.
У нас утворилося дві команди. Ви повинні аргументовано, опираючись на текст твору захистити свою позицію. Візьміть собі на допомогу епіграфи нашого уроку. Перша команда ─ «Прекрасно тільки те, що природно» (Вольтер). Друга ─ «Свобода полягає в тому, щоб залежати тільки від законів» (Вольтер).
(Учні захищають свої позиції)
Бесіда за запитаннями вчителя
─ Чому це питання є актуальним у добу Просвітництва?(висвітлює основні ідеї епохи)
─ Чому Вольтер обирає саме таку форму оповіді, яка дає початок розвитку філософській повісті?(філософія як наука про щастя, виховна(просвітницька) мета літератури)
─ Чому у творі Вольтера зʼявляється персонаж, якого усі називають Простаком?(зразок «природної людини»)
─ Яку роль у розкритті ідей доби Просвітництва відіграють розмови у вʼязниці Гурона із Гордоном?(читач знайомиться із новими ідеями доби)
Порівняльна характеристика героїв
1. Пан Журден (Класицизм. Мольєр «Міщанин-шляхтич»)
2. Гурон (Просвітництво. Вольтер «Простак»)
1. Втілення безглуздя й неуцтва; прагнення стати аристократом за походженням.
2. Втілення «природної людини»; прагнення жити за законами природи, керуючись розумом.
Висновок
В добу Класицизму актуальним є пристосування до суспільних правил. В добу Просвітництва ─ удосконалення «природною людиною» здобутків цивілізації.
Немає коментарів:
Дописати коментар