вівторок, 17 листопада 2015 р.

 Проблемно-тематичний аналіз твору

Райнер Марія Рільке «Пісня про Правду»


1 етап
Визначення проблеми
У вставному оповіданні розповідається про духовно багатий, але  поневолений народ, який  піднімається  на боротьбу,   почувши слово Правди в пісні сліпого бандуриста, названого  хлопчиком-слухачем «Богом». Він  пробуджує національну свідомість свого народу.
У творі висвітлена проблема національної гідності, духовної свободи, яка метафоризована в образі Правди.
2 етап
Проблемні запитання
1. Чому, на вашу думку, Р. М. Рільке зацікавився українським народом, його історією?
(Під час своїх подорожей Україною письменник захопився ментальними особливостями українців, їх духовним багатство, віковічним прагненням свободи. Його приваблювала глибока віра українців).
2. З якою метою автор зробив невеликий вступ, в якому переповідає події тих часів, «коли Південна Русь боролася за волю…»?
(Р. М. Рільке прагне за допомогою історично-національного колориту відтворити епоху доби Козаччини, щоб слухач краще зрозумів і сприйняв описану далі подію).
 3. Як характеризує він ті давні часи? Знайдіть у тексті відповідь на запитання і прочитайте вголос.
(«…у Південній Русі й у тих тихих степах, що звуть Україною, хазяйнували польські пани… [до] І в цій країні, де могили, мов гори, люди нагадують безодні»).
4.                     Який настрій створює ця картина?
(Наростає тривога).
5.                     Яке значення для українців має ікона?
( «…ніби опора, ніби певний знак на шляху, і жодний дім не стоїть без них»).
6.                     Як характеризує народ шанобливе ставлення до могил своїх предків, до ікони?
(Можна згадати прислівʼя: «Без минулого немає майбутнього». Народ, який шанує свою минувшину, зберігає традиції, мову, віру ніколи не згине. Це народ, який має свою національну гідність. Такий народ уміє терпіти, уміє чекати, такий народ не знищенний).
7.                     З якою метою Р. М. Рільке зображує образ сімʼї старого маляра?
(Через зображення життя однієї сімʼї автор показує життя цілого народу. В злиденності, в неволі, але з вірою. Народ не змирився, народ чекає слушного моменту, чекає духовного провідника для боротьби за свободу).
8.                     Чим важливий образ Олекси для розуміння головної ідеї твору?
(Хлопець не міг свого місця у суспільстві, де панує Кривда, він наче спав і прокинувся із появою сліпого бандуриста. Олекса відчув в собі геройську силу, необхідність змінити долю народу, здобувши свободу).
9.                     Чому, на вашу думку, саме Олекса, нічим не показний хлопець, стає героєм?
(Автор наче натякає, що герой спить у кожному з нас. Не потрібно бути  особливим, потрібно прагнути свободи, мати національну і просто людську гідність, не втрачати надії, бути сміливим у відстоюванні  Божої  Правди).
10.                 Яку роль в оповіданні відіграє образ кобзаря?
(Ключову роль, тому що саме він «Піснею про Правду» пробуджує національну свідомість поневоленого народу).
11.                 Чому Остап співає тричі «Пісню про Правду»? Як селяни сприймають її?
(Автор використовує фольклорний елемент повтору. Магічне число три доповнює таємничість, загадковість збірного образу народу, який перший раз сприймає пісню як скаргу, другий раз  − як докір, а третій раз – як наказ, наказ боронити Правду).
12.                 Як родина зреагувала на вчинок Олекси?
(Мати відпустила його із болем у серці, батько запалив свічечку за перед образами , сестра «знизала плечима» − мабуть не сподівалася такого вчинку від брата. Рідні ним пишалися).
3 етап
Створення проблемної ситуації
Вчитель
Хоча Олекса міг загинути, та рідні пишалися його вчинком, адже він йшов боротися за Правду, за свободу всього народу. Українці не втратили гідності, вони не змирилися зі статусом рабів, були готові йти на смерть заради волі. Пригадаймо Шевченкові слова:»Бо де нема святої волі, не буде там добра ніколи». Чому Кобзар називає волю «святою»? Звернемося до змісту оповідання. Цікаво, що Р. М. Рільке зображує  пробудження народу через образ сімʼї маляра-іконописця, який можна потрактувати як образ  духовного центру нації. Завжди важливо знати, що говориться з цього приводу у Біблії, тому звернемося до Святого писання. У Першому посланні апостола Павла до коринтян (7: 23) мовиться: «Ви дорого куплені, − тож не ставайте рабами людей!». Тому і не дивно, що віруюча родина підтримує Олексу у його бажанні боротися за волю народу.
Але боротьба, навіть на сучасному етапі розвитку суспільства, не завжди є безпечною для здоровʼя, для життя.
4 етап
Проблемне завдання
Дискусія
1.                     Дискусійне запитання
Чи можна, на вашу думку, назвати вчинок Олекси гідним, чи варто ризикувати здоровʼм, життям заради Правди, заради свободи?
2.                     Моя позиція
Заповнення таблиці на дошці з  трьома колонками: так, ні, не впевнений.
Учитель записує в табличку тільки кількість так, ні, не впевнений.
Потім зауважує, що до кінця дискусії учні можуть залишитися при своїй думці, або змінити її.
3.                     + аргумент або я так думаю, тому що…
Учні аргументують свої думки.
4.                     Обговорення висловлених думок
5.                     Підсумок дискусії
Учитель зʼясовує, чи не змінили учні зайняті позиції, корегує табличку на дошці.
5 етап
Пошукова робота, спрямована на виявлення напрямів розв’язання визначених проблем
1.                     Завдання
Прочитати виразно «Пісню про Правду» три рази, кожен раз по-новому. Спершу відтворити інтонацію скарги, потім – докору, останній раз – наказу.
(Це можуть здійснити учні, які отримали випереджувальне індивідуальне домашнє завдання,або вчитель).
2.                     Запитання
Чому пісня мала такий вплив на присутніх?
(Сила правдивого слова вплинула на серця слухачів і пробудила гідність національного духу. Кожен із присутніх пройнявся  ключовою думкою пісні: «Правдо, мати рідна, орлице крилата,
           де ж той син, що прийде тебе відшукати?
          Стане Бог великий йому на підмогу
          І вкаже, єдиний, праведну дорогу».
Кожен відчув себе тим сином, гідним своєї землі, свого народу).
3.                     Запитання
Чи могли б, на вашу думку, люди обʼєднатися для боротьби без кобзарської пісні?
(Рідне слово, рідна пісня – це найголовніший складний національної ментальності, душі народу. Знову хочеться опертися на Шевченка, яким, до речі, захоплювався Р. М. Рільке.
Наша дума, наша пісня
Не вмре, не загине…
От, де люди, наша слава,
Слава України!)
4.                     Підсумок
Метод «Мікрофон»
Запитання
Без чого, на вашу думку, не можна зберегти національної гідності, свободи?
Прогнозовані відповіді
Без рідної мови, слова, пісні, традиції, обряду, памʼяті про минуле, віри, спільних ідеалів, культурних надбань…




Немає коментарів:

Дописати коментар