Розробки уроків
Філологічний аналіз художнього твору
Фрагмент уроку
Мета: навчати учнів філологічного аналізу художнього твору на прикладі оповідання Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…»; розвивати уміння визначати провідну думку твору, висловлювати особисте ставлення до проблем, що порушуються в оповіданні; виховувати гуманістичне ставлення до світу.
Навчальна діяльність
Вчитель
Як бачимо, оповідання Генріха Белля «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» має дуже багато кодів, які потрібно розшифрувати. Спробуємо добути інформацію з окремого епізоду.
І Етап
Завдання. Знайдіть у тексті епізод, де розповідається про знищення хреста. Зачитаємо його.
Аж ось санітари знов увійшли до зали, тепер вони підняли мене й понесли туди, за дошку. Я вдруге поплив повз двері й, пропливаючи, нагледів ще одну прикмету: тут, над дверима, висів колись хрест, як гімназія звалася ще школою Святого Хоми; хреста вони потім зняли, але на тому місці на стіні лишився свіжий темно-жовтий слід від нього, такий виразний, що його було, мабуть, ще краще видно, ніж сам той старий, маленький, благенький хрест, який вони зняли; напрочуд помітний і гарно відбитий, проступав той знак на злинялій фарбі стіни. Тоді вони зозла перефарбували всю стіну, та марно, бо маляр не зумів як слід добрати барви, і хрест знову виступив, буруватий і чіткий на рожевому тлі стіни. Вони лаялися, та нічого не зарадили: темний і виразний, хрест, як і раніше, виділявся на ясній стіні, і, я гадаю, вони вичерпали весь свій кошторис на фарби, проте не могли нічого вдіяти. Хреста було видно, і, як приглянутися пильніше, можна було розгледіти навіть нерівний слід на правому кінці поперечки, там, де роками висіла букова галузка, яку чіпляв сторож Біргелер, коли ще дозволяли чіпляти по школах Хрести...
Усе це промайнуло в мене в голові за ту коротку мить, поки мене несли за дошку, де горіло яскраве світло.
ІІ Етап
Завдання. Визначіть ключові слова цього епізоду.
Святий Хома, хрест, слід, знак, фарба, сторож Бергелер.
Запитання. Яке слово повторюється найчастіше?
Хрест
Отже, хрест є темою даного художнього епізоду.
Яку ж інформацію він у собі приховує? Яке місце цієї теми у контексті цілого оповідання?
ІІІ Етап
Щоб відповісти на ці запитання, спробуємо визначити його глибину, використавши «принцип айсберга».
Завдання. Утворимо три групи.
Перша група. Ще раз перечитати уривок і підготувати детальний переказ його. Це допоможе нам усвідомити змістовно-фактуальну інформацію, тобто те, про що розповідається. Це і буде надводна частина айсберга.
Друга група. Ще раз перечитати уривок і витлумачити символічне значення хреста. В цьому вам допоможуть ключові слова, які ми визначили гуртом. Таким чином ми дізнаємося прихований зміст. Цей пласт айсберга несе в собі підтекстову інформацію. Він значно більший, ніж той, що ми бачимо у фактуальному змісті тексту.
Хрест символізує віру людей. Святий Хома(Хома невіруючий), імʼя якого носила ця школа,навернувся до Бога і став справжнім апостолом, проповідником Божого Слова. Факт того, що хрест на стіні не змогли зафарбувати, свідчить про незнищенність віри, любові. Навіть коли заперечують Бога, Він все одно існує. І навіть у час війни існують люди (сторож Бергелен), які бережуть духовні цінності, які не втрачають людяності та допомагають ближньому. Надія є завжди, тільки потрібно вірувати, любити ближнього, як робив це сторож Бергелен.
Третя група. Ще раз перечитати уривок і визначити ідею, те, що хотів письменник виразити через розповідь і прихований зміст.
Духовність первинна. Навіть війна не може знищити Любові.
Метод «Сенкан»
Хрест
Незнищенний, виразний
Оберігає, нагадує, допомагає
Свідок спокути людських гріхів
Людяність
Немає коментарів:
Дописати коментар