10 клас
Тема. Засудження жаги до наживи, холодного розрахунку та бездуховності суспільства в романі Чарлза Діккенса «Пригоди Олівера Твіста»
Мета: навчати самостійно вибирати найефективніший метод аналізу художнього твору, відштовхуючись від заданої теми; розвивати критичне мислення, формуючи компетентного читача; виховувати потребу спілкування через художній текст, повагу до творчості письменника, його громадської позиції як гуманіста.
Форма уроку. Дослідження теми шляхом імпровізації
Роль учителя на уроці. Співбесідник, компетентний читач
І. Звертання вчителя
Сьогодні у нас незвична форма спілкування. Я пропоную вам самим зробити перший крок для того, щоб розкрити тему уроку(записана на дошці). Давайте озвучимо її(оголошує тему уроку). Виберіть ключове слово теми, від якого ми могли б відштовхнутися і почати рух.
ІІ. Учні
(Засудження, нажива, розрахунок, бездуховність, суспільство)
ІІІ. Допомога вчителя
Пропоную записати ці слова на дошці. Уважно вдумайтесь у зміст кожного із них. Чи не складається з цих слів формула?
ІV. Учні(за потреби разом з учителем) складають формулу
Засудження: нажива, розрахунок, бездуховність = суспільство
Коментар. Діккенс засуджує суспільство, в якому панують жага до наживи, холодний розрахунок, бездуховність.
V. Запитання учителя(залежать від відповіді учнів)
─ Що потрібно з’ясувати, щоб розкрити тему уроку? Чому?
(Проблематику твору. Тому що, коли суспільство засуджують, то це значить, що у ньому є проблеми)
─ Пригадаємо. Що таке проблематика?
(Сукупність проблем, тим чи іншим чином порушених у творі)
─ Що таке проблема?
(Бік життя, який є фактором неблагополуччя, протиріччя, невідповідності між існуючим і реальним)
─ Які проблеми винесені в тему уроку?
(Жага до наживи, холодний розрахунок, бездуховність суспільства)
─ Проблеми мають різний характер(соціальні, національні, філософські, моральні…). Як би ви визначили характер цих проблем? Чому?
(Моральні, оскільки стосуються вибору кожної людини, незалежно від національності чи суспільного статусу)
VІ. Слово вчителя
Не можу не погодитись з вами, оскільки суспільство складається із конкретних людей. У романі Діккенса моральність персонажів не залежить лише від суспільного статусу. Але автор через конкретні образи показує моральність соціуму, тому характер визначених проблем можна назвати соціоморальними. Письменник не обмежується розвінчанням «злочинної романтики», в пам’яті читачів закарбовуються змальовані картини життя безробітних і безпритульних у спеціальних закладах. Доброчинний притулок, покликаний допомагати ближньому, стає осередком байдужості і способом наживи. Щоб довести слушність наших думок, потрібно підтвердити це прикладами із твору.
VІІ. Робота з текстом
─ Знайдіть і зачитайте епізод, який, на ваш погляд, відображає найважливішу проблему суспільства.
(Це може бути уривок із ІІ глави: «З шматком хліба в руці і в коричневій парафіяльній шапочці Олівер був виведений містером Бамблом із гнітючого будинку, де ні одне ласкаве слово, ні один ласкавий погляд ні разу не освітили його смутних дитячих літ. І все ж його горе було глибоким, коли за ним закрились ворота котеджа. Якими не були злиденними його товариші за нещастям, котрих він покидав, ─ це були єдині його друзі. І усвідомлення своєї самотності у великому світі вперше проникла в серце дитини».
Коментар. Проблема: людина ─ суспільство. Маленький Олівер відчуває свою самотність у великому світі. Його лякає невідомість майбутнього. Через ставлення дорослих до дитини відчувається панування егоїзму, байдужості у світі, до чого приводить бездуховність. Діккенс оголює виразки суспільства. Але відповідальність за них покладає на кожного його члена. Зло не має статусу. Розвиток духовного світу кожної людини зокрема є основою соціуму.
VІІІ. Складання сенкану до теми «Суспільство у романі»
Суспільство
Егоїстичне, байдуже
Використовує, лицемірить, принижує
Засудження ─ це початок змін
Бездуховність
Коментар: бездуховність є першопричиною проблем суспільства
ІХ. Підсумкова бесіда
─ У романі «Пригоди Олівера Твіста» письменник використовує мотив подорожі. В якому творі Діккенса головний персонаж подорожує у часі? З якою метою автор використовує цей прийом?
(«Різдвяна пісня у прозі». Через мотив подорожі Діккенс показує шлях духовного переродження деградованого члена суспільства)
─ З якою метою автор використовує мотив подорожі у романі «Пригоди Олівера Твіста»?
(Мотив подорожі допомагає побачити багатогранність суспільства ─ здебільшого представників «низових» ланок. Від моменту свого народження Олівер веде читача дорогою свого стражденного життя, але залишається чистим і світлим. Автор закінчує розповідь тоді, коли хлопчик потрапляє в інший світ, світ, який існує паралельно. Цей світ дуже відрізняється, за романом Ч. Діккенса, в ньому правлять закони гуманності на противагу егоїзму «низового» світу)
─ Чи можна провести паралелі між притулком і лігвищем злодіїв?
(Притулок ─ втілення лицемірства, жаги наживи, холодного розрахунку, байдужості в більшій мірі, ніж лігвище злодіїв. Злодії діють поза законом, а члени Парафіяльної ради та соціальні працівники, прикриваючись доброчинністю)
─ Чому Ч. Діккенс піднімає соціоморальні проблеми у своєму романі?
(Як гуманіст він не може стояти осторонь найважливіших проблем суспільства. Своєю творчістю і життєвою позицією йому вдається вплинути на переродження суспільства)
Х. Завершальне слово вчителя
Микола Гоголь говорив: «Лише там зцілиться повністю народ, де зрозуміє людина вище призначення своє ─ бути образом Того на землі, Хто Сам є Любов». Зміни у суспільстві треба починати із самого себе. Чим більше людей усвідомлять це, тим швидше відбудуться зрушення. Бажаю вам стати авангардом позитивних змін у суспільстві.
ХІ. Домашнє завдання
Підібрати цитати для характеристики головних персонажів роману.
Високий рівень. Дати відповідь на запитання: «Які суспільні проблеми, підняті Ч. Діккенсом у творі, є актуальними?».
Немає коментарів:
Дописати коментар